top of page

עולמן של בובות וודו: מעבר לקללות ולמיתוסים


בובות הוודו, שלעתים קרובות מתפרשות בצורה שגויה כאובייקטים מקוללים שבכוחם לגרום כאב מרחוק או ליצור זומבים,  בניגוד לתפיסה הרווחת, המונח "בובת וודו" משתרע מעבר לכלי פגיעה בדת הוודו; זהו מושג רחב יותר הכולל אובייקטים מכושפים בעלי משמעות תרבותית מגוונת.

בובות וודו בהיסטוריה: המונח "בובת וודו" מייצג חפץ קסום שחוצה גבולות תרבותיים. הבובות המיסטיות הללו, המעוצבות ממגוון של חומרים כמו קש, שרף, בדים וחמר רך, לובשות צורות מגוונות, המייצגות את המסורות הייחודיות של תרבויות ברחבי העולם. המונח "בובת וודו" יכול להיות קשור לכל חפץ קסום המייצג אדם ספציפי או דמות מרכזית. הסיכות אשר מוכנסות באופן מסורתי לתוך הבובה מקבלות משמעות מעבר למחוות סמליות בלבד, לכלים אלה יש משמעויות רבות המגלמות פרקטיקות החל מטקסים סמליים ועד לריפוי מרחוק במערכות אמונה מסוימות בקרב האינדיאנים, בובות טוטם עומדות כסמלים רבי עוצמה, המייצגות שבטים או משפחות שלמות.  הבובות הללו, שהוצגו בגאווה בפומביות, משמשות לא רק כסמלים של זהות אלא גם כשומרות, ומספקות הגנה לאנשים שהן מסמלות. הטקסים הקשורים לבובות וודו יוצרים תערובת מרתקת של אמונות המשתרעות על פני יבשות ותקופות, טקסים אלה כוללים לעתים קרובות זימון של ישויות לאכלס או לתעל את הכוחות הטבועים באובייקטים מיסטיים אלה ביפן, ישות ייחודית מזומנת כדי להכניס חיוניות ואנרגיה לבובות, ויש מסורת מיוחדת של מתן בובה מהסוג הזה לנשים בהריון כדי להבטיח הגנה וברכה על הנשים והילד שטרם נולד. ואם נחקור את מצרים העתיקה, אנו פוגשים את בובות "אושבתי", היצירות המורכבות הללו מילאו תפקיד מרכזי בשירות הנפטר בחיים שלאחר המוות, כשהם ממוקמים בקברים במאות, הם חיכו להתעוררות אדוניהם, והציגו את המגוון התרבותי של ההיסטוריה של בובות הוודו. כל ציוויליזציה, עם מערך האמונות והפרקטיקות הייחודיות שלה, תרמה בדרכה שלה לקסם ומשיכה שיש בבובות הוודוו כאשר אנו חוקרים את המשמעות של בובות וודו, אנו חושפים קשת רחבה של מסורות, כל אחת מוסיפה עומק לסיפור של בובות אלו, השימוש הסמלי בסיכות, המשמעות של בובות טוטמיות וזימון הישויות כולם מהווים חלקים בלתי נפרדים של ההיסטוריה המשתרעת על פני יבשות ותרבויות, וחושפות את הפיתוי האוניברסלי של החפצים המכושפים הללו. בובות וודו, מעבר למיתוסים ולסטריאוטיפים שלהן, מופיעות ככלי הנושא את האמונות הקולקטיביות והביטויים הרוחניים של האנושות. בובות וודו בדת וודו: בתוך העולם שהינו דת הוודו, יש מסורות ומנהגים מגוונים אשר בונים את ההיסטוריה העשירה שלה, בעוד שזרמים מסוימים של מסורת הוודו משלבים שימוש בבובות או דמויות למטרות רוחניות וקסומות, חשוב להפיג את התפיסה המוטעית שבובות וודו מגדירות או מקיפות את כל התרגול הדתי של דת זו.בזרמים השונים של דת הוודו בהם מתרגלים עשויים להשתמש בבובות או דמויות ככלי למאמצים רוחניים וקסומים. חפצים אלו, המעוצבים מתוך כוונה ותכלית, הופכים לצינורות לתיעול אנרגיות, לעורר רוחות או להנחות טקסים שמטרתם ריפוי והגנה. השימוש בבובות אלה, לעומת זאת, מייצג רק פן אחד של הפרקטיקות המגוונות במסורת הוודו הרחבה יותר וליחס את בובות הוודו אך ורק לכוונות מרושעות הוא סטריאוטיפ שמתעלם מהטבע הניואנסי והמסובך של מסורת רוחנית זו, הסטריאוטיפ שמאיר אותם אך ורק באור השלילי הזה מפשט יתר על המידה את השכבות המורכבות של אמונות הגלומות בתוך מסורת הוודו וודו, כמערכת רוחנית, מכיל מגוון רב של טקסים ומנהגים שמתרחבים הרבה מעבר לשימוש הסמלי בבובות במקומות כמו ניו אורלינס, ארה"ב, נוצרה צומת תרבותית ייחודית, שבה האופי הסמלי של בובות וודו מצא בית, במיוחד באזורים המותאמים לתיירים, כמו הרובע הצרפתי השוקק. שם, הייצוג החזותי של בובות וודו משמש לרוב כחיבור מוחשי למורשת הרוחנית של דת הוודו עם זאת, חיוני להבחין בהבדל בין האימוץ התרבותי של סמליות בובות וודו לבין פרקטיקות דתיות אותנטיות של וודו. בובות וודו כחפצים מקוללים אמיתיים: הבובות התמימות למראה הללו, הקשורות לעתים קרובות לקללות ולקסם זדוני, הפכו למוקד של סיפורים מפחידים ומפגשים מצמררים. היכנסו אל האולמות המקודשים של מוזיאונים ברחבי העולם, ואתם עלולים להיתקל במגוון מטריד של בובות מקוללות או רדופות, שלכל אחת מהן סיפור שנוגד כל רציונל והגיון. דמות ידועה לשמצה כזו היא בובת "רוברט", השוכנת במוזיאון באיי הקיז של פלורידה לחישות של חוסר מזל והילה מבשרת רעות מקיפות את הבובה הזו, ושובה את המבקרים הנמשכים לאנרגיה המצמררת שהיא משדרת. תושבת מוכרת נוספת בעולמם של חפצים רדופים הוא "אנאבל", הבובה שפורסמה ברבים על ידי בני הזוג וורנס, חוקרים אגדיים של הפאראנורמלי. היא שוכנת במוזיאון המוקדש לתורתו הנסתר של בני הזוג בקונטיקט, ונוכחותה המרושעת של אנאבל היא עדות לכוחות העולם האחר שיכולים להחדיר את עצמם לחפצים יומיומיים.

ואם נחצה יבשות ליפן שם נמצא המקדש שבו שוכנת "אוקיקו" והמקדש מהווה עדות לתעלומות הבלתי פוסקות סביב בובות וודו מקודשת ומטופלת על ידי נזיר, הבובה של אוקיקו מאתגרת את האמונות הקונבנציונליות שכן שערה ממשיך לצמוח באופן קבוע. סיפורה של אוקיקו, שריד משנת 1918, מוסיף רובד של מיסטיקה לאמנות ייצור הבובות, מה שמרמז על קשר רוחני הנמשך מעבר לגבולות החיים והמוות.בובות מקוללות, שבעבר היו מוגבלות לסיפורים, מצאו את דרכן למדפי החנויות ברחבי העולם. החפצים הללו, המגלמים מיזוג בלתי מוסבר של המיסטי והשגרתי, קוראים לנשמות סקרניות להתעמק באמנות היצירה של בובות וודו חידת הבובות המקוללות אפילו הגיעה לתחום הדיגיטלי, שם אפשר למצוא הוראות אשר מדריכות חובבים במלאכה העדינה של יצירת בובות וודו משלהם, מה שפעם היה אפוף בסודיות הפך לנגיש, מזמין אנשים לחקור את העולם האזוטרי של חפצים מכושפים. כיום, כל מי שיש לו נטייה יכול לנסות לרתום את האנרגיות הקשורות לבובות וודו, ולטשטש את הגבול בין מיסטיקה מסורתית לאומנות עכשווית. בובות וודו הן יותר מסתם סמלים - הן פורטל לממלכה על טבעית שממשיכה לרתק, להסתיר, ולחלקם אף להעצים. בין אם נתקלים בהן במוזיאונים, במקדשים או בעולם הדיגיטלי, הבובות המקוללות הללו גורמות לנו להטיל ספק בגבולות ההבנה שלנו ולהרהר בכוחות הבלתי נראים שעלולים להשכון בתפרים של הרגיל. בובות וודו בתרבות הפופ וסרטי אימה: המסע הקולנועי של בובות בודו מסמלים מיסטיים לשליחות של הרוע החל  1932 בסרט  "הזומבי הלבן"  בקלאסיקה זו, אמן וודו משתמש בובה כדי לשחרר את העל-טבעי, ולהפוך את מדלין לזומבי בעקבות ההצלחה של "הזומבי הלבן", הוליווד אימצה את הרעיון של בובות הוודו, ודמותה של הבובה השתנתה והתפתחה, ומאובייקט סמלי ורוחני הפכה לכלי למטרות הרוע. רגע חשוב בהתפתחות קולנועית זו ניתן למצוא בסרט משנת 1964 בשם "The Devil's Doll" סרט קולנוע זה הציג את הקהל ל"אדוני בובות" אשר ניחנים ביכולות על-טבעיות כדי להעביר נשמות בובות, מה שהכין את הבמה לעידן חדש של אובייקטים רדופים על המסך הגדול. ככל שהטכנולוגיה הקולנועית התקדמה, כך גם הדרך בה בובות וודו נבנו והוצגו, סרט האימה משנת 1988 "משחק ילדים" הייתה עוד נקודת מפנה משמעותית בדרך בה בובות כאלו הוצגו על המסך.  בסרט רוצח סדרתי בשם צ'ארלס לי ריי מעביר את נשמתו בובות ילדים חפים מפשע. והבובה צ'אקי הפכה לסמל של אימה, המייצג את ההתמזגות של כוחות על-טבעיים ואובייקטים דוממים.גם ההתקדמות באפקטים מיוחדים איפשרה לסרטים ליצור בובות מציאותיות אשר מעוותות את הקווים בין בובות חסרות חיים לקטלניות, הבובות, שהיו פעם סמל לנחמה, הפכו כעת לכלים של רוע ומקום משכן של רוחות נקמה או ישויות המסוגלות להרוס את עולמות ואף מסוגלות להרוג. הרעיון של בובות מקוללות המשיך להתפתח עם כל עשור שעבר ומחזק את מעמדה של הבובה ככלי של טרור על-טבעי, ובובות הוודו החל ממקורותיהן הצנועים ככלים בדתות ותרבויות שונות ועד להתגלמותן ככלי של הרוע במסך הגדול, הן ממשיכות לעשות את דרכן בעולם סרטי האימה והשאירו חותם על התרבות הפופלרית ומזמינות את הקהל לחקור את העולם המסתורי והמאקבר.

האם בובות זעם הן בובות וודו? בובות זעם הן הגרסה שלי לבובות קסומות. בעוד שחלק עשויים לערוך את ההשוואות בין בובות זעם לבין בובות וודו מסורתיות, והאמת הבסיסית היא ששתיהן מתחברות למאגר של הרגשות אנושיים, במיוחד כעס ורצון לנקמה. הן משלבות בתוכן סימבוליות מיתוס ותזכורת אישית, מה שהופך אותם לצורה עכשווית ואישית מאוד של ביטוי קסום של רגשות, המשמעות של בובות זעם חוצה את ההגדרות של נכון או לא נכון, והן קיימות בעולם שבו האמת והרגשות האישיים חשובים.  בין אם הן נתפסות אך ורק כמיתוס או ככלי מוכר של תרגול קסם, בובות זעם הופכות לכלי שימושי לעזור ולנווט בעולם המורכב של הרגשות האנושיים.האינטראקציה עם בובה זעם הופך לגישה סמלית, המאפשרת לאדם להתמודד ולהסתובב במים המסוערים של זעם בצורה מוחשית ויצירתית. ביטוי כעס באמצעות בובת זעם הוא מעבר לפעולה פיזית פשוטה. זה הופך לחוויה מטהרת, המספקת תחושה עמוקה של שחרור. השחרור הראשוני של רגשות ששומרים בבטן על משהו מוחשי מציע פלט טיפולי, המאפשר לאנשים להתמודד ולעבד את רגשותיהם באופן בונה וללא פגיעה באחר.בניגוד למנהגים המסורתיים הקשורים בובות וודו, עבודה עם בובה זעם אינה דורשת תפילות או טקסים מתוחכמים והיא הופכת לכלי אישי להעצמהף ועוזרת לפרט להגיע לשליטה על העולם הרגשי שלו, והפשטות של הגישה הזו מבטיחה נגישות ועידוד של תחושה של עצמאות בהתמודדות ריגשית. המהות של השימוש בובה זעם היא הפוטנציאל שלה לעזרה עצמית ולא לפגוע באחרים.וכך בובת הוודו הפכה לבובת זעם - כלי טרנספורמטיבי, המאפשר לאנשים לחקור ולהבין את הרגשות שלהם מבלי להטיל השלכות שליליות על אלה סביבם, הן מקדמות צמיחה אישית והתבוננות פנימית, מייצגות שילוב של סימבוליזם עתיק וביטוי אישי ומציעות דרך נוספת לניווט וביטוי רגשות מורכבים. את בובות הזעם תוכלו למצוא במספר ערכות וגרסאות בחנות שלי.



רשימת סרטים לצפיה: בובות רדופות\בובות שמתעוררות לחיים: 1964 - "The Devil's Doll"

1987 – "בובות"

1991 – "דולי היקרה"

2016 – “הילד”

2020 – “הילד 2”

בובות פיתום:

1966 – "מיס מוות"

1970 – "הפיתום"

1988 – "סיכה"

חפצים מקוללים\ בעלי כוחות על טבעיים

1973 - "מגרש השדים"

1975 – "טרילוגיית הטרור"

1978 – "קסם"

2001 –"שלוש עשר רוחות"

2002 – "הצלצול"

2020 – "הלחש"

2021 – "לא קדושה"

בובות מקוללות:

סדרת סרטי צ'אקי – "משחק ילדים"

1988 - "Child's Play"

1990 - "Child's Play 2"

1991 - "Child's Play 3"

1998 - "Bride of Chucky"

2004 - "Seed of Chucky"

2013 - "Curse of Chucky"

2017 - "Cult of Chucky"

2021 - "Chucky (TV Series)"

סדרת סרטי מאסטר הבובות:

1989 - "Puppet Master"

1991 - "Puppet Master II"

1991 - "Puppet Master III: Toulon's Revenge"

1993 - "Puppet Master 4"

1994 - "Puppet Master 5: The Final Chapter"

2003 - "Puppet Master: The Legacy"

2010 - "Puppet Master: Axis of Evil"

2012 - "Puppet Master: Axis Rising"

2017 - "Puppet Master: Axis Termination"

2015 - "רוברט"

בינה מלאכותית:

2022 - "M3GAN"

 

3 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page